Tips bij schade
5 dingen die je niet wist over je kentekenplaat
Fixico Team, 30 Januari 2018
Ze zijn ooit bedacht om deelnemers aan het verkeer gemakkelijk te identificeren en moeten altijd volledig zichtbaar op het voertuig zijn bevestigd. Een kentekenplaat is wat het is, toch? Waarschijnlijk heb je er nooit verder over nagedacht en dat snappen we ook. Er zijn echter best veel interessante weetjes over de kentekenplaat en wij hebben deze voor je op een rijtje gezet.
Sinds wanneer hebben we kentekenplaten?
Rond 1896 werden in Nederland de eerste nummerplaten uitgegeven. Niet voor auto's, maar voor fietsen. Dit komt omdat er nog niet veel automobilisten waren en fietsers vooral het verkeer plaagde. In 1901 werden er in Frankrijk voor het eerst nummerplaten voor auto’s uitgegeven, in 1906 volgde Nederland pas. Met het aannemen van deze wet, werd ook gelijk de wettelijke leeftijd voor het rijden in een auto bepaald. Aanvankelijk was er een leeftijdsgrens tussen de 14 en 17 geadviseerd, maar de minister die er tegen in ging had een verleden als docent. Daarom werd er zonder enige twijfel gelijk naar hem geluisterd en was de wettelijke leeftijd vanaf die dag 18.
Streepjes
Die streepjes op een kentekenplaat die bevorderen de leesbaarheid. Er zal vast toch wel nog een andere functie voor zijn? Niks blijkt echter minder waar. Sterker nog, in bijna alle digitale systemen worden kentekens gewoon zonder streepje opgeslagen.
Unieke werkwijze Nederland
In andere landen is het kenteken direct gelinkt aan de eigenaar van de auto. In Nederland is het kenteken in eerste instantie gelinkt aan het voertuig, vervolgens wordt er op die manier gekeken wie de eigenaar van de auto is. Dit is waarschijnlijk ook de hoofdreden, dat gepersonaliseerde kentekens in Nederland niet zijn toegestaan en in sommige andere landen wel.
In Nederland rijden er miljoenen voertuigen met kentekens rond. Om al deze voertuigen te voorzien van een uniek kentekennummer, is er een systeem bedacht die slechts uit 6 karakters bestaat. Door verschillende combinaties van letters, cijfers en streepjes te gebruiken, zijn er nog miljoenen opties mogelijk voordat we over moeten op een ander systeem.
Unieke codes per kentekenplaat
In Nederland kennen we sinds 2000 de gele kentekenplaten, met aan de linker kant een blauwe balk inclusief de Europese sterren en NL eronder. Met de introductie van deze nieuwe platen, werden direct maatregelen genomen om fraude met valse kentekenplaten tegen te gaan. Het gecontroleerd afgeven en innemen van kentekenplaten door kentekenplaatfabrikanten is hier een voorbeeld van. Dit systeem wordt kortweg ‘GAIK’ genoemd en staat voor ‘Gecontroleerd Afgifte en Inname Kentekenplaten’. Belangrijk onderdeel van dit systeem, zijn de zogenaamde lamineercodes ook wel GAIK-nummers genoemd. Deze codes zijn uniek per kentekenplaat. Je kentekenplaat aan de voorkant heeft dus een andere lamineercode dan aan de achterkant. Nu kun je net doen alsof je dat helemaal niet belangrijk vindt, maar de volgende keer dat je naar je auto loopt, ga je het vast toch even controleren.
Rijden met een vals kenteken
Voor het opzettelijk rondrijden met een vals kenteken staat een boete van € 4.500,-, 6 maanden gevangenisstraf of 2 jaar rijontzegging. Het kleine cijfertje wat je trouwens soms op kentekens ziet, betekent dat het kenteken of het kentekenbewijs gestolen of kwijtgeraakt is. 1 staat voor 1 keer en 2 voor 2 keer etc.
Fixico
Als je kentekenplaat door beschadiging, moeilijk of niet leesbaar is moet deze worden vervangen. Dit kun je alleen doen bij een erkende kentekenplaatfabrikant, deze zijn te herkennen aan het RDW schild. Het is echter ook mogelijk om je schadehersteller te machtigingen om jouw nieuwe kentekenplaten te bestellen.
Met Fixico ontvang je gratis en vrijblijvend, meerdere offertes van schadeherstellers bij jou in de buurt. Wil jij schade herstellen? Vergelijk dan nu gemakkelijk en overzichtelijk op www.Fixico.nl